Vår historia

Vägen till paradiset

Sedan barnsben har jag sprungit i trädgården, bland thujor och perenner. Ofta hållt mig kring pappa och försökt tjäna en slant på att hjälpa till. Många vårkvällar stod jag som liten flicka bredvid pappa och prismärkte perenner innan läggdags. På dagarna efter skolan gick jag in till farfar på kontoret och charmade till mig kolabönor, de låg alltid i översta lådan, och de var aldrig slut. Aldrig trodde jag väl då att jag skulle driva det här paradiset en vacker dag. Sitta på farfars stol. Ta över efter pappa. Men så blev det.

Ja, jag kallar det för paradiset. Det är ljuvligt att komma hit och mötas av solen på morgonen, medan bevattningen är igång och ligger som en vacker dimma över växterna. Att få se vårens första citronfjäril, förbereda för dagen och känna doften av både barndom och framtid.

Efter många år i företagsvärlden tog jag 2015 klivet in och axlade manteln som fjärde generation på den här platsen. Samma plats, samma familj, i över 100 år. Det vilar något majestätiskt över det. Jag hade en stark dröm om att skapa ett härligt utflyktsmål, ett ställe som människor ville besöka. Där man kunde hämta andan, hitta inspiration och väcka intresset för trädgård.

Tillsammans med mina fantastiska kollegor är jag en bra bit på väg. Vi delar samma passion för att inspirera, dela kunskap, möta människor. Det hoppas jag verkligen att du känner av när du kommer till oss – för vi älskar att få skapa en plats där du trivs.

Välkommen!

Frida Sjöholms signatur

Vi finns i Mörrum – sedan 1919

Sedan 1919 har vi funnits på samma plats, en plats som heter Ljungsleds – och som också gett upphov till vårt namn. Det är vårt lilla paradis på jorden och i fyra generationer har företaget verkat och frodats här. Närmsta ort är Mörrum som är känd för många genom sin vackra å – Mörrumsån.

Som liten flicka i trädgården, runt 1984.

Pappa och jag i trädgården.

Läs mer om vår fantastiska personal