Trädgårdsdesign

Trädgården — en plats att trivas i

Vi hjälper dig att planera din drömträdgård

Med en välplanerad trädgård kan du njuta av utelivet under alla årstider. Vi hjälper dig att planera, designa och plantera din drömträdgård – oavsett hur den ser ut. Kanske har du många egna idéer som du behöver hjälp med att samla ihop till en helhet, eller vill du ha någon annans input, förslag och råd.

Eftersom vi ofta är på besök ute i olika trädgårdar ser vi många inspirerande miljöer och goda idéer, och vi brinner för att skapa trädgårdar. Genom handelsträdgården kan vi erbjuda ett stort utbud av växter som passar till just din trädgård.

Vi erbjuder några olika tjänster inom trädgårdsdesign. Vilken som passar dig bäst kan du läsa om här nedan:

Stort designprojekt

Designprojekt

Detta alternativ passar dig som behöver hjälp med en övergripande plan för trädgården. Har du kanske byggt nytt och inte påbörjat trädgården, eller saknas den där helhetskänslan som gör trädgården till en härlig plats? I denna tjänsten får du hjälp med att sätta strukturen på din trädgård samt att välja stil, känsla och karaktärsväxter så att du blir säker på att allt blir enhetligt och trivs tillsammans. Denna plan kan du sedan jobba efter framöver och skapa din trädgård i din egen takt.

• En timmes hembesök – plats och behovsanalys. Här går vi över din trädgård och lyssnar in dina tankar, samtidigt som vi bildar oss en uppfattning kring ytorna.
  • En skalenlig illustrationsplan (om skalenlig tomtkarta tillhandahållits). Den visar trädgårdens former, funktioner, materialval, växtytor och andra relevanta detaljer inför en eventuell trädgårdsanläggning. Markbeläggning anges med typ, till exempel trä, natursten, betongplatta, grus. Tyngdpunkt ligger på trädgårdens övergripande design och karaktärsdrag.
  • En moodboard som visar tydliga karaktärsväxter för trädgården.
  • En moodboard som visar tänkt helhetskänsla i trädgården.
  • 1-2 vybilder över områden vi belyser lite extra.
  • Projektet avslutas med en muntlig presentation av förslaget. Det innebär ett återbesök på plantskolan där vi tillsammans går igenom idéer, skisser och ger möjlighet att se på växtval.
  • Tre rabattcheckar på 10% att använda vid tre tillfällen. Giltliga i 2 år.

Pris: från 11.900 kr

Tänk på att boka i god tid så att du hinner fylla i checklista och återkomma med tomtkarta och bilder innan vårt besök. Minst tre dagars framförhållning på bokningarna så att vi kan läsa in oss på er trädgård.

Trädgårdsbesök hos kund

Trädgårdsbesök hos kund

Vid ett hembesök kommer vår trädgårdsmästare hem till dig och går igenom din trädgård och ger dig massor av matiga råd och tips på plats. Här har du möjlighet att ställa frågor om din trädgård och få svar direkt på plats. Tillsammans går vi igenom era funderingar och hittar lösningar utifrån platsens förutsättningar. Det kan gälla växtförslag, sortbestämning, skötselfrågor eller utformning av vissa ytor etc.

Du får ut allra mest av ett sådant här besök om du har förberett dig med frågor och funderingar på förhand. Det är upp till dig själv att föra anteckningar, så var redo med block och penna. För att kunna förbereda oss, så vill vi gärna att du mailar in lite bilder på din trädgård i god tid innan besöket.

Besöket varar mellan 1-2 timmar.
Pris: 2700 kr

Tänk på att ha minst tre dagars framförhållning på bokningarna så att vi kan läsa in oss på er trädgård.

Rabattdesign på plantskolan

Rabattdesign på plantskolan

Om du inte är i behov av att vi kommer hem till dig för att titta på din trädgård så går det bra att boka konsultation på plats hos oss. Vill du ha hjälp att designa och välja växter till nya rabatter? Då är denna tjänst för dig. Vi hjälper självklart alla kunder som kommer till oss, men ibland är det väldigt mycket folk i omlopp och det kan vara svårt att hinna gå igenom tankar och idéer grundligt.

När ni har bokat denna tjänst behöver vi förbereda oss genom att du mailar oss bilder och mått på ytorna du önskar hjälp med. Vi tar också gärna emot ett par bilder som förmedlar den känsla ni vill åt.

Besöket varar mellan 1-2 timmar.
Pris: 2000 kr

Bra att veta

Resor inom en tvåmilsradie från Ljungsleds Plantskola ingår i priserna. Vid resor längre bort tillkommer en mil- och timdebitering för hembesök. Vårt upptagningsområde sträcker sig från Åhus till Karlskrona och norröver till Tingsryd.

Under vår och sommar har vi mycket att göra, vilket innebär att det ofta är svårt för oss att träffa er med kort varsel. Var ute i god tid med bokning av hembesök. Designuppdrag är inte berättigade till skattereduktion (RUT).

För att få ut så mycket som möjligt av våra tjänster är det bra om du är förberedd inför vårt besök. Här är lite användbara tips.

Checklista
När vi har bokat en tid för vårt möte, skickar vi en checklista till er. Den består av ett antal frågor, dels rent praktiska och funktionsbaserade, dels mer personliga som t.ex. vilken stil och karaktär du föredrar på din trädgård. Denna mailas ifylld tillbaka till oss.

Bilder
Vi önskar också se lite bilder i förväg, så att vi enklare och mer effektivt kan förbereda oss.

Tomtkarta
För att kunna arbeta med din trädgård behöver vi en kopia på en skalenlig aktuell tomtkarta. Har du ingen tomtkarta kan du själv kontakta din kommun för en tomtkarta. Det är viktigt att befintliga byggnader och ev. stora träd ni vill behålla finns utmarkerade.

Bra att veta om våra designtjänster
Designtjänster på Ljungsleds Plantskola
Design & Anläggning

En trädgård är en härlig plats att njuta av. Grillkvällar med vänner, kaffe i kvällssolen, hopp och lek med barnen. Många funktioner ska få plats. Vi hjälper dig gärna vidare!