Allmäna köpvillkor

När du som kund gör ett köp i Ljungsleds Plantskolas Webshop ingås ett avtal mellan köpare och Ljungsleds Plantskola och genom köpet godkänner du våra köpevillkor i sin helhet. Alla priser som publiceras på hemsidan anges i SEK och inkluderar moms. Publicerade priser inkluderar inte eventuella frakt- och betalningsavgifter -dessa specificeras i förekommande fall separat innan köpet slutförs. Ljungsleds Plantskola reserverar sig för prisändringar, faktafel (tex. färgavvikelse, produktbeskrivning) eller slutförsäljning. Lagerstatus i webshopen är endast en prognos och varans tillgänglighet kan inte garanteras – om varan som beställts har tagit slut förbehåller vi oss rätten att annullera varan på köpet och justera priset via Klarna, eventuellt resterande varor levereras enligt köpeavtal.

När order lagts i webshopen mottas en bekräftelse via epost. Bekräftelsen innehåller information om din beställning och behöver finnas tillgänglig vid eventuell kontakt med Ljungsleds Plantskola, det är därför viktigt att giltig kontaktinformation fylls i vid beställning.

För att göra ett köp på ljungsledsplantskola.se behöver du vara myndig, dvs. fyllt 18 år.

Personuppgiftspolicy

Vi värnar om våra kunder och webbplatsbesökares integritet och denna policy beskriver hur vi samlar och använder personuppgifter på ett säkert sätt. Vi hanterar alla personuppgifter i enlighet med EU:s integritetslagstiftning, dataskyddsförordningen (GDPR).  Ljungsleds Plantskola AB, org. nr: 556368-3142, Svenstorpsvägen 73, 375 90 Mörrum är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter på denna webbsida. Du kan kontakta oss på info@ljungsledsplantskola.se.

Personuppgifter är all information som kan knytas till en levande person. Exempel på personuppgifter är namn och adress, e-post och telefonnummer. Krypterade uppgifter och elektroniska identiteter, som tex. IP-nummer, räknas till personuppgifter om de kan kopplas till fysiska personer.

Behandling av personuppgifter är nödvändig för att vi ska kunna slutföra och leverera din order till dig, men också för att kunna följa de lagar som finns stadgade. Vi lämnar inte ut personuppgifter om våra kunder till tredje part i marknadsföringssyfte eller dylikt. Med undantag för när aktiv order eller aktivt ärende med kundservice finns, äger du rätt att ta tillbaka medgivandet för behandling av personuppgifter.

När du kontaktar oss, via formulär, e-post eller andra sätt samlas personuppgifter (såsom namn, e-post, adress m.m) från dig in. I första hand samlas de in för att vi ska kunna kontakta dig med svar på ditt ärende. Vid personlig kontakt samlar vi in de personuppgifter du väljer att lämna.

När du prenumererar på vårt nyhetsbrev samlar vi in ditt namn och din e-postadress för att du ska kunna motta nyhetsbrevet.

När du gör ett köp i vår webbshop samlar vi in personuppgifter från dig för att kunna fullfölja din beställning. Det är uppgifter som namn, adress, kontaktuppgifter och betalningsuppgifter.
Vi använder oss av externa leverantörer för att genomföra din beställning av våra produkter. Personuppgifter vidarebefordras till distributionsföretag för leverans av din beställning och till betalleverantörer för hantering av din betalning.

Fraktpolicy

Samtliga ordrar som kommer in behandlas inom 1-3 arbetsdagar och lagerförda varor skickas inom 2 arbetsdagar. Om det sker en plötslig volymökning kan förseningar uppstå. Vid sådan försening kommer du som kund att bli kontaktad med information om detta. Vi levererar endast inom Sverige och vår speditör är PostNord med tjänsten MyPack Home där man som kund erbjuds olika leveransalternativ såsom hemleverans med eller utan kvittens alternativt hämta hos ombud. Ljungsleds Plantskola ersätter inte beställningar som kommit bort efter leveransvalet ”hemleverans utan kvittens”. Vi rekommenderar våra kunder att ladda hem PostNords app för att smidigt kunna göra ett aktivt leveransval. Ljungsleds Plantskola ansvarar inte över PostNords leveranstider – normal leveranstid är 5-7 dagar. Paket som hämtas på terminal eller hos ombud ligger kvar mellan 7-14 dagar. Fraktpriserna varierar beroende på varans storlek och vikt, vilken postort det ska levereras till samt vilken tjänst PostNord erbjuder för din beställning. Det totala fraktpriset för din order syns i kundkorgen.

Ångerrätt och retur för köp i webshop.
14 dagars ångerrätt på inredning och trädgårdstillbehör. Växter, knölar, fröer och varor med nedsatt pris omfattas inte av ångerrätten (med hänvisning paragraf 11:4 i Distanshandeslagen). Ångerrätten börjar gälla den dagen du mottog din vara. Om du vill ångra ditt köp kontaktar du kundservice via kontaktformuläret på hemsidan. Var noga med att ange korrekta kontaktuppgifter och ordernummer. Kund står för returfrakt och återbetalning av varan sker inom 10 dagar från att Ljungsleds Plantskola mottagit varan.

Reklamationsrätt

Reklamationer sker via reklamationsformulär på hemsidan.

Transportskador

Alla leveranser kontrolleras noggrant innan de skickas från Ljungsleds Plantskola. Om emballaget på din beställning har uppenbara skador ska du fotografera godset innan du öppnar försändelsen, detta för att vi ska ha möjlighet att reklamera leveransen till fraktbolaget. Vid transportskador ber vi dig att omgående, dock senast inom 7 dagar, kontakta kundservice. Bifoga dokumentation.

Information om betalningssätt

Vi använder Klarna Checkout som betalningssätt och erbjuder följande betalmetoder; Få först. Betala sen. Dela upp, kort eller bankkonto (identifiering med BankID).

Säker betalning

I Ljungsleds Plantskolas webshop erbjuds olika betalsätt genom Klarna såsom kort- eller SWISH-betalning, betalning via faktura eller bankkonto m.m.
Mer information om betalningsalternativ återfinns på Klarnas hemsida.